Monday, February 6, 2012

Sayur Goreng Telur

Dalam family aku, aku ler yang paling suka makan sayur... sume sayur aku suka terutama sup sayur.. kunon budget untuk kurus ar nih.. (adakah aku obsess nak kurus sejak kecik???) Dan sayur favourite aku yang dari kecikkk lagi aku memang suke giler adalah

Sayur Goreng Telur

aku tak tahu nak stori camne betapa aku suke gile gile sayur goreng simple ini. Rasanya sedap.. berkhasiat sebab ada telur and sayur.. minyak pun kurang.. masak pun sangat senang, 5 minit je. Sayur yang dipakai selalunya kubis r... almaklumlah umah aku selalu jenis sayur yang availble cuma kubis, kangkung.. tu jer.. yerlahkan nak beli macam2 jenis buat busuk jer.. dah tentu-tentu aku yang sorang je makan sayur.



Selalunya aku ratah jer sayur nih.. nyummy nyummy... fuhh tengOk  gambar jer aku dah meleleh air liur nak makan hehe... ( favourite nih..) 

Bahan-bahan
 
  1. Sayur kubis atau apa saja jenis sayur
  2. Sebiji telur
  3. cili merah hiris (Hiasan)
  4. bawang putih ( 1-2 ulas), bawang merah ( 1-2 ulas) - hiris
  5. garam secukup rasa
  6. minyak untuk tumis
  7. air semangkuk kecil/ sesuka hati
  8. ajinamato / serbuk pasti sedap

Cara-caranya

Tumis bawang merah and bawang putih tuh. then masuk tlur, goreng tlur menjadi tlur ala-ala hancur. Lpas tu masukkan serbuk pasti sedap (ikut suka). Kemudian masuk sayur, tuangkan air untuk kuah, suka hati lah kuah nak banyak mane.macam aku sedang2 jer.. takde ler banyak sangat, cukup untuk layukan sayur tuh.. then rasaler, kalau kurang masin, masukkan sikit gram and ajinamato, kalau nak senang pakai serbuk pasti sedap tuh jer.. kompomm takyah nak alter-alter tahap kemasinannanya lgi. last skali masuk ler cili merah sebagai hiasan tu.. kacau-kacau.. terus siap.. 5 minit jer...gurantee... 


Ok. dah macam cikgu masak memasak laks... cawcincao!!

No comments:

Post a Comment