Sunday, April 6, 2014

Hantaran Tunang

Ini adalah kali pertama aku membuat hantaran tunang sendiri. Sebelum ini semasa kakak aku bertunang, dia tidak buat hantaran, masa nikah pun dia order orang untuk buat sahaja. So memang ini first experience.. so excited hahaha!

Untuk tema tunang aku adalah merah mak ngah .. fuuuuuu... merah seh.. merah gile! kekekeke... Untuk buat hantaran sendiri ini banyak aku rujuk internet berbulan-bulan before tunang ( Over tuhh haha...) untuk dapatkan idea. Taip sahaja DIY dulang hantaran berderet keluar..

Idea awal-awal

Mula-mula ingin buat seperti gambar di atas, menggunakan polisterin sahaja sebagai dulang. Tetapi alhamdulilah bff  nak bagi pinjam dulang. Dia bawa semua dulang ini dari kemaman (kampungya) tempoh hari... ^^:. terima kasih banyak-banyak Ma cayang, muaahh mmuaah muuahhh ^^ *

Bila sudah guna dulang,  kerjapun menjadi mudah. Hanya perlukan kain alas dan bunga-bunga sahaja. Maka mencarilah aku di jalan TAR. Kain alas merah aku beli kain ela kat kedai kain, kain renda aku beli di kedai kat Semua house- ada satu kedai barang hiasan pengantin kat tingkat bawah. Kain renda cantik-cantik pula aku beli siap sahaja, murah rasanya tak sampai RM 15 satu kain alas. Ok ^^. 

Bunga-bunga pula aku beli di kedai RM2 berdekatan rumah aku. Satu ikat bunga, (3 tangkai) - RM2. Bunga kecil satu ikat ( 5 tangkai) -RM 2 juga. Total aku tak ingat berapa tapi okeylah ...tak mahal sangat.  

Dulang aku 3 balas 5.  ^^

Ni hantaran buah- waktu gambar di ambil buah belum penuh lagi baru sikit-sikit letak-
Kos buah ayah sponsor hehehe

Ini pula hantaran coklat. Aku guna coklat-coklat biasa sahaja.
Beli waktu sale, kos semua coklat tak sampai RM100.

Ni pula hantaran barang facial dia. Beli di Watson, jumlah semua RM 50+ sahaja

Hantaran sireh junjung- Order di kedai bunga kat jalan tar yang berdekatan betul-betul dengan LRT masjid jamek.
Harganya RM 50.  Yang buatnya makcik melayu- dia biasa buat gubahan sireh junjung..

Ni rupa semua dulang setelah lengkap untuk that day ..
Lagi satu dulang takde gambar solo.
 Dulang polka dot apam- di sponsor oleh bff juga.- Liyana ..
 ^^*tengkiu muahh muahh muuahh... 

Pengalaman ini sangat aku hargai. Walaupun ada jer mulut-mulut yang bile tengok hantaran aku dok cakap ' ala... senang jer buat hantaran, bukan susah pun.. aku boleh buat sekejap jer.. satu hari jer.. "  tapi aku tak kisah tak heran pun! Aku sangat bangga dan puas dengan hantaran aku sebab ia datang dari titik peluh dan usaha aku meronda di nilai 3, jalan tar, mydin, supermarket lain2 malah buat research kat internet. Those people who said that tau order jer suruh orang buat kan hantaran diorang.. diorang sendiri tak pernah buat, so dont talk rubbish..because they don't know the feeling of USAHA itu.. the feeling of satisfied only can be experience by those who work hard!  The satisfying feeling when i looked back for all the effort i made, its really worth it! 

Banyak aku buat untuk memikirkan untuk hantaran ni, because it my first time and no help.. Malah aku buat sendiri without  any pengalaman pegang bunga or cucuk bunga ke, gubah-gubah ke,.. no no.. im ZERO okey.. so I'm proud of everything i done. Well done syahera harun! ^^ V 

So konklusi dari semua ini, diy hantaran tunang sangat best! And aku kini bergelar tunang orang suda.. 29 March 2014.. Alhamdulilah. Doakan untuk next step ke jinjang pelamin pula..  amin...